Български цитатен индекс (версия 2.4) Български English

Проблеми, стратегии и политики при подготовката и развитието на библиотечно-информационни специалисти в Република България през 1989-2009 г. Предизвикателствата пред библиотеките Назад

Език: Български
Държава: България
ISSN: 1313-4256
Автор: Александър Георгиев Димчев
Заглавие на статия: Проблеми, стратегии и политики при подготовката и развитието на библиотечно-информационни специалисти в Република България през 1989-2009 г. Предизвикателствата пред библиотеките
Паралелно заглавие: Problems, Strategies, and Policies in the Training of Library-Information Specialist in the Republic of Bulgaria throughout the 1989-2009 Period.
Заглавие на списание: ГОДИШНИК НА СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ” ФИЛОСОФСКИ ФАКУЛТЕТ КНИГА БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННИ НАУКИ
Том: 2
Година: 2010
Книжка: 2
Страници: 7-59
Научна област: Социални, стопански и правни науки
Научно направление: Обществени комуникации и информационни науки
Ключови думи: Library education. Library-information specialists. Librarians in Bulgaria
Интернет адрес: http://hdl.handle.net/10506/296
Резюме: The aim of this study is to outline the problems, strategies and policies of the training and development of library-information specialists in the Republic of Bulgaria throughout the 1989–2009 periods. They are drawn within the context dynamically changing requirements towards representatives of the profession of librarians. The study takes into account recommendations and strategies of international organizations (IFLA, UNESCO, EBLIDA and others), of leading national and specialized associations. Out-lined are the educational policies in Europe, based on the principle of forming common educational areas. An analysis of transformations in the field of library education is of-fered and the training of librarians in Bulgaria at the background of developments on a global scale. The discussions of the fields examined and discussed have lead to the idea of providing a view of this major field for the development of the library sector in Bulgaria. The study contains major issues related to the promotion of education the pro-fessional growth of the library community, namely: Recommendations of international organizations and leading experts on the transformation of the library profession and library education; Reactions to international policies to developments in the library sector in Bulgaria. The situation of training of library-information specialists in Bulgaria. Prerequisites and factors of change in the policy for the training of library-information specialists. The educational level and training of Bulgarian librarian-information specialists. Tendencies and policies in the training of librarian-information specialists in the Republic of Bulgaria. The chronology of the establishment of institutes and the development of Higher education in Library-Information Sciences after 1989.  The state of qualification and other forms supporting the development of Library-Information specialists.  The main subjects in the field of training and development Library-Information specialists – the Bulgarian Library Information Association (BLIA), the Chair of Library-information Sciences at the „St. Clement Ohridsky” University of Sofia and similar departments at other higher schools, The National Library „St. St. Cyril and Methodius” and regional libraries, foundations – „Open Society" Found, „Bill and Melinda Gates” Foundation, foreign information centers – U.S.A, the British Council, Goethe-Institute etc. with their major projects and activities. The Public Library Act and the requirements for educational standards for library personnel. The following conclusions and evaluations have been drawn based on the studies. A tendency is increasingly spreading of life-long constant education of the hu-man factor, in the coming years it shall call for such a strategic policy for its spread among Bulgarian library circles. Moreover library-information specialists are called on to work with innovations, to work and preserve knowledge and innovation and take part in the process of changes in communications. Thus professional librarians are called on to become leading figures in a society, whose future and hopes are addressed to infor-mation, information technologies and the economy of knowledge.

Цитирани публикации

ID Заглавие  
3871 Виртуалната библиотека. - В: Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Философски факултет. Книга Библиотечно-информационни науки : Т. 2, София, 2008
Карла Базили
Преглед
3872 Държавна политика и библиотечна стратегия. - В: ГОДИШНИК НА СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ” ФИЛОСОФСКИ ФАКУЛТЕТ КНИГА БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННИ НАУКИ, 2, 2008, 2, с.5-11
Ани Атанасова Гергова
Преглед
3873 Насоки за развитието на обществената библиотека: Ръководство за библиотечни мениджъри. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски", 2009, с. 126
Ваня Ангелова Грашкина
Преглед
3874 Единен подход към преподаването по библиотекознание. - В: ГОДИШНИК НА СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ” ФИЛОСОФСКИ ФАКУЛТЕТ КНИГА БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННИ НАУКИ, 2005, 6, с.5-12
Майкъл Горман
Преглед
3875 Образование и квалификация на библиотечните кадри за работа в интернет среда: Из опита на специалност Библиотечно-информационни науки в Софийския университет „Св. Климент Охридски”. - В: Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Философски факултет. Книга Библиотечно-информационни науки : Т. 2, София: 2003
Весел Ангелов Димчев
Преглед
3876 Закон за обществените библиотеки – основни положения. - В: Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Философски факултет. Книга Библиотечно-информационни науки : Т. 2, София: 2007
Весел Ангелов Димчев
Преглед
3877 Постигане на ефективност на функциониране на българските библиотеки чрез законодателни промени. - В: Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Философски факултет. Книга Библиотечно-информационни науки : Т. 2, София: 2007
Анета Дончева Дончева
Преглед
3878 Две години „Център за продължаващо обучение за библиотекари”. - В: ГОДИШНИК НА СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ” ФИЛОСОФСКИ ФАКУЛТЕТ КНИГА БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННИ НАУКИ, 2, 2003, 2, с.34-37
Красимира Иванова Папазова
Преглед
3879 Курсовете на ЦПОБ –2002 г. през погледа на техните участници. - В: ГОДИШНИК НА СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ” ФИЛОСОФСКИ ФАКУЛТЕТ КНИГА БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННИ НАУКИ, 2, 2003, 2, с.37-40
Красимира Иванова Папазова
Преглед
3880 Центърът за продължаващо обучение за библиотекари през 2005 г.. - В: ГОДИШНИК НА СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ” ФИЛОСОФСКИ ФАКУЛТЕТ КНИГА БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННИ НАУКИ, 2, 2006, 1, с.34-37, 58-63
Красимира Иванова Папазова
Преглед
3881 Българските библиотеки и информационното общество: Готовност за интегриране в обществото на знанието. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски", 2007, с. 179
Оля Борисова Харизанова
Преглед
3882 Образователни идеи в областта на библиотечно-информационното образование в България. - В: Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Философски факултет. Книга Библиотечно-информационни науки : Т. 2, София: 2005
Татяна Иванова Янакиева
Преглед
3883 Изпреварваща роля на библиотечно-информационното образование в България като фактор за развитие на информационното общество. - В: Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Философски факултет. Книга Библиотечно-информационни науки : Т. 2, София, 2006
Татяна Иванова Янакиева
Преглед
3884 Библиотечно-информационното образование – смяна на парадигмата?. - В: Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Философски факултет. Книга Библиотечно-информационни науки : Т. 2, София: 2007
Татяна Иванова Янакиева
Преглед
3885 Тодор Боров – създател на модела на българското висше образование в областта на библиотечно-информационните науки. - В: ГОДИШНИК НА СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ” ФИЛОСОФСКИ ФАКУЛТЕТ КНИГА БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННИ НАУКИ, 2, 2007, 3, с.46-54
Татяна Иванова Янакиева
Преглед
3886 Европейски перспективи и български реалности на библиотечно-информационното образование: Смяна на парадигмата?. - В: Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Философски факултет. Книга Библиотечно-информационни науки : Т. 2, София: 2008
Татяна Иванова Янакиева
Преглед
3894 Създаване и развитие на библиотечното образование в СУ „Св Климент Охридски”: Специфика и интегритет в съобществото на университетските дисциплини. - В: Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Философски факултет. Книга Библиотечно-информационни науки : Т. 2, , 2008
Татяна Иванова Янакиева
Преглед
3895 Трансформации в концепциите за развитие на академичното библиотечното образование в България. - В: Професия. Поприще. Призвание : Юбил. сб., посветен на 65-год.та Радка Колева, София, 2008
Татяна Иванова Янакиева
Преглед
3896 New Possibilities and Chances for Cooperation. - В: ГОДИШНИК НА СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ” ФИЛОСОФСКИ ФАКУЛТЕТ КНИГА БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННИ НАУКИ, 2, 2003, с.48-56
Александър Георгиев Димчев
Преглед
3897 The Profession of the Librarian and its Problems. - В: Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Философски факултет. Книга Библиотечно-информационни науки : Т. 2, София: 2004
Александър Георгиев Димчев
Преглед
3898 „Better Late Than Never!”: Information Literacy Education for Faculty of Philosophy Students at Sofia University „St. Kl. Ohridski”. - В: Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Философски факултет. Книга Библиотечно-информационни науки : Т. 2, 2007
Александър Георгиев Димчев
Преглед
3899 Libraries, Leadership and the Future. - В: ГОДИШНИК НА СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ” ФИЛОСОФСКИ ФАКУЛТЕТ КНИГА БИБЛИОТЕЧНО-ИНФОРМАЦИОННИ НАУКИ, 2, 2000, 21, с.123-127
Phyllis Spies
Преглед
3900 The Information Society: Barriers to the Free Access to Information. - В: European Curriculum Reflection on Library and Information Science Education, Copenhagen, 2006
Aleksandra Vraneš
Преглед